Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
20 Jun 2017 - Aimée Kuntz

Van yoga challenge naar dagelijkse yoga practice

Een yoga challenge om een dagelijkse yoga practice te beginnen

Iedere dag yoga beoefenen, voor tenminste 100 dagen achter elkaar. Waarom zou je dat doen? Voor mijzelf is zo’n uitdaging het begin geweest van een consistente yoga practice met alle bijbehorende voordelen.

Het type yoga challenge waar deze blog dus over gaat is een uitdaging om een x aantal dagen achter elkaar iedere dag een yogales te volgen. Bijvoorbeeld 30, 60, 100 of misschien wel 200 dagen achter elkaar. De uitdaging zit in het op komen dagen. Als je eenmaal op je matje in de les staat, doe je eigenlijk vanzelf wel mee wat je die dag kan.
 
 

De aanleiding voor mijn yoga challenge

Mijn stiefvader leerde mij als kind al hoe ik savasana kon beoefenen om makkelijker in slaap te kunnen komen. Ik was me er toentertijd echter niet bewust van dat dit een yoga houding was of van yoga in het algemeen. Pas in 2008 volgde ik mijn eerste yoga les in een yoga studio. En hoewel ik yoga beoefenen meteen al erg fijn vond, was het echter pas een aantal jaar later dat yoga een substantieel onderdeel van mijn leven ging uitmaken.
 

Stress gecombineerd met een korte vakantie in het vooruitzicht resulteerde in mijn plan om 10 dagen achter elkaar een bikramyogales te volgen. Ik redeneerde dat als je bij een yoga retreat meestal twee lessen per dag volgt, ik toch ook wel dagelijks 1 les bij de plaatselijke bikram yoga studio zou kunnen volgen. Ik koos meteen voor een ongelimiteerde maandkaart, zodat ik eventueel nog wat lesjes zou kunnen volgen in de weken na mijn vakantie.
 

Waar ik echter niet op had gerekend was dat ik niet meer wilde stoppen. Na 10 dagen besloot ik er een 30 daagse van te maken. Op dag 14 stelde ik dit weer bij naar een 100 daagse bikram yoga challenge. Gevolgd door dat ik binnen 3 weken ‘wist’  dat ik naar de yoga teacher training wilde gaan. Dus ik ging lekker door. Ik had meer rust in mijn hoofd, wist beter prioriteiten te stellen, m’n lichaam stelde het op prijs en vooral… ik was vrolijker!
 

Voor mij bleek deze 100 daagse yoga uitdaging een goede basis om op lange termijn yoga te blijven beoefenen. Door te ondervinden hoe ik me kan voelen als ik investeer in een dagelijkse yoga les, bleef ik gemotiveerd om 5 keer per week naar de les te komen. Als ik nu minder les yoga kan beoefenen, krijg ik vanzelf ‘cravings’ naar meer yoga (asana). Deze hatha yoga beoefening heeft er bovendien toe geleid dat ik ook andere vormen van yoga, waaronder meditatie en yoga filosofie, ben gaan beoefenen.

     
 

Tips om jouw yoga beoefening prioriteit te geven

Voordat ik iedere dag yoga beoefende was ik vaak ’s avonds (laat) nog aan het werk. Er was altijd nog wel iets wat ‘echt’  af moest. Dus om ’s avonds een yoga les te kunnen volgen, moest ook mijn dagelijkse schema veranderen. Aangezien het daadwerkelijk naar de yoga les toe gaan een mentaal dingetje kan zijn, heb ik hierbij een paar tips om je daarbij te helpen.

  
  

Heb vertrouwen dat je jouw to-do lijst afkrijgt

Ja, ook mij leek het eerst een uitdaging om yogalessen te combineren met mijn werk. Aangezien de mentale voordelen van yoga zelfs groter zijn dan de al indrukwekkende fysieke voordelen, bleek mijn yogales voorrang geven de rest ook op te lossen. Ik kreeg meer rust in m’n hoofd om de meest belangrijke zaken sneller en effectiever op te pakken gedurende de rest van de dag. En ik kreeg minder behoefte aan tv kijken, wat ook weer een mooie tijdwinst creëerde. Zo’n positieve feedback-loop helpt weer bij andere uitdagende momenten. Om dan het vertrouwen te hebben om toch even de to-do lijst te laten voor wat het is en eerst ruimte te maken in het hoofd.

  
 

Investering in jouw leven

Hoe mooi en inspirerend de yoga foto’s op instagram ook zijn, beoefen ik yoga voor hoe het me helpt in de rest van mijn leven. Behalve dat ik de tijd terug verdien, zorgt het voor een kwalitatieve verbetering van mijn leven. Aangezien de directe voordelen van een yoga asana les nog zeker zo’n 24 uur doorwerken, krijg je al direct een goed rendement bij de eerste les. En als je dagelijks blijft gaan (voordat de eerder behaalde voordelen wegebben) groeien die voordelen met je mee.

 
   

Creëer een routine

Hoe minder je hoeft na te denken over wanneer je iets gaat doen, hoe groter de kans is dat je het daadwerkelijk gaat doen. Het volgen van je yogalessen op een vast tijdstip kost minder wilskracht dan als dit fluctueert, aangezien je dan minder afwegingen hoeft te maken. Ook kan je gebruik maken van omstandigheden wanneer je meer wilskracht hebt, zoals in de ochtend wanneer je hersens nog minder prikkels van buitenaf hebben ontvangen.

Toen ik nog een kantoorbaan had, volgde ik echter de avondlessen. Voor mij werkte het goed om m’n yoga spullen alvast ’s ochtends mee te nemen, zodat ik na werk meteen door kon naar de les. Hiermee gaf mezelf geen kans om “even vijf minuten” op de bank  te gaan zitten en ondertussen een excuus te bedenken.

   
 

Zet je yogales in je agenda

Voor mijzelf, was het inplannen van de yogales in mijn agenda een essentiële tool om überhaupt op tijd te zijn voor de yogales. Ondanks dat ik genoeg tijd had om na mijn officiële werkdag naar yoga te gaan, had ik zelfs twee herinneringen nodig om daadwekelijk het kantoor te verlaten. De eerste om aan te kondigen dat ik al aan het overwerken was en ik dus echt mocht afronden. De tweede om aan de nu-of-nooit-kans aan te kondigen om nog de les te kunnen halen. Ja, terugkijkend komt me dit wat crazy over. 

Desondanks, het inplannen van je yogales kan echt helpen. Bij veel yogascholen kan je je tegenwoordig zelfs online inschrijven en dit meteen in je digitale agenda laten zetten. En de toezegging door je van te voren in te schrijven kan ook weer helpen om daadwerkelijk te komen opdagen bij je yogales.  

   
 

Maak gebruik van een community

Hoewel ik meestal de voorkeur gaf aan dingen alleen doen, heb ik door yoga ondervonden dat dingen samen doen zeker kan helpen tijdens lastige momenten. Vooral bij intensieve trainingen. De ervaringen van mede-yogi’s laten me zien dat mijn uitdagingen echt niet zo anders zijn als die van anderen. En hun motivatie en compassie helpt ook. Juist op die uitdagende momenten. Bovendien kan je leren van elkaars ervaringen, wat je leerproces zeer kan versnellen. 

Tijdens mijn 100-daagse challenge had ik al snel door wie hier nog meer bezig waren. Door dagelijks les te volgen ga je vanzelf steeds meer andere leerlingen herkennen en ontdek je bijna vanzelf zo’n community. Ook organiseren sommige studio’s groepsuitdagingen, waardoor het nog makkelijker is een yoga community te vinden.

   
 

Tips om goed voor jezelf te blijven zorgen tijdens jouw yoga uitdaging

Als je veel vaker yoga houdingen gaat beoefenen, vraag je ineens iets anders van je lichaam. Het kan dus heel goed dat je aan andere dingen behoefte krijgt.  Hieronder een aantal tips die mij hebben geholpen.

   
 

Yoga & veranderingen in je voedingspatroon

Aangezien je andere dingen van je lichaam gaat vragen, kan je ook behoefte krijgen aan een ander voedingspatroon. Dit is zelfs een mooi meegenomen voordeel. Namelijk hoe vaker je yoga beoefent, hoe beter je zal gaan aanvoelen wat werkt voor jouw lichaam. Wil je meer lezen over hoe je de signalen van jouw lichaam kan interpreteren, zie dan de yoga blog “Food (cravings) en het gebruik van yoga om naar je lichaam te luisteren”.

    
 

Hydratatie & yoga

Door alle yoga, zal je meer zweten, kan je spierpijn krijgen (tot je gewend ben aan een dagelijkse practice) en kunnen er afvalstoffen vrij komen die je graag wil afvoeren. Zelfs alleen al om je hoofd helder te houden is het aan te raden veel water te drinken om goed gehydrateerd te blijven. Mocht je veel zweten, raad ik aan ook aandacht te besteden aan je elektrolyten balans. Zie de yoga blog “De 7 Hydratatie Tips van YogaHabits” voor meer informatie en tips.

  
   

Optionele voedingssupplementen

Als je het idee hebt dat je voedingssupplementen nodig hebt ter aanvulling, raad ik aan te kiezen voor een 100% natuurlijke en biologische (superfood) variant zonder onnodige toevoegingen. Zelf heb ik veel baat bij E3Live Renew me, E3AFA en Better You Magnesium oil spray. Maar optimaal is jouw voedingspatroon zo dat het jou maximaal ondersteunt. Zo heb ik bijvoorbeeld heel veel aan mijn dagelijkse smoothies en juices bomvol groente danwel fruit. Maar ieder lichaam reageert anders en dit verandert ook met de tijd. Ik raad daarom aan eerst goed stil te staan bij waar je echt behoefte aan hebt en ook de kwaliteit van de optionele producten goed te onderzoeken.

   
 

Yoga & spierpijn

Heb je last van spierpijn of voelt je lichaam de eerste weken wat stijver aan? Vaak komt dat omdat je in de yoga les (behalve aan flexibiliteit) ook aan kracht, stabiliteit en balans werkt. Binnen een week of 4 à 6 verdwijnt die stijfheid meestal. In de tussentijd bouw je kracht op die noodzakelijk is voor echte flexibiliteit. Hierbij een aantal tips voor de transitieperiode die mij hebben geholpen tijdens de transitieperiode:

  • Drink een groot glas water met een klein scheutje appelazijn. Je kan eventueel een rietje gebruiken zodat de azijn minder contact maakt met je tanden.
  • Voeg meer groene bladgroente toe aan je voeding. Bijvoorbeeld door middel van een groene smoothie.
  • Drink voldoende water.
  • Wellicht heb je behoefte aan supplementen. Zie boven.
  • Doe wat yoga oefeningen om de bloedcirculatie extra op gang te brengen.

   
 

Zorg goed voor je yogakleding

We hadden het toch over welke tips helpen om goed voor jezelf te zorgen als je veel yoga beoefent? Ja, en als je goed voor jouw favoriete yoga outfits zorgt, zorgen zij ook goed voor jou. Kwalitatieve yogakleding is gemaakt van high-tech materialen. Deze materialen blijven het mooiste en fris ruiken door ze koud te wassen met een beetje wasmiddel, zonder wasverzachter en met een scheutje transparante natuurazijn. De azijn ruik je niet meer zodra je yoga setje is opgedroogd en verwijdert zelfs vervelende geurtjes uit je yogakleding. Was je favoriete yoga outfits bovendien apart van handdoeken en hang ze op om te drogen.
 

Voor mij heeft deze gewoonte geholpen om in het algemeen beter voor mijn spullen te gaan zorgen. Hierdoor gaan ze langer mee en voel ik me dankbaarder.  Oftewel, het helpt een andere yoga lifestyle Habit© voor naast de mat te creëren.

 
  

Yoga uitdaging behaald?

En wat te doen nadat je jouw yoga uitdaging hebt behaald? Natuurlijk de volgende dag verder gaan! Zelf ben ik na mijn 100 daagse uitdaging zo’n 5 keer per week yoga asana blijven beoefenen. En vorig jaar heb ik daarnaast een 200 daagse uitdaging gedaan (zie foto’s van de ‘steamy’ yogales op dag 200) om meer balans te creëren in mijn persoonlijke yogabeoefening in combinatie met YogaHabits en het geven van yogalessen.
  
  

Enjoy your Habits© today with love and light!

Aimée Kuntz 

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »