Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
25 Jul 2018 - Aimée Kuntz

6 tips om een yoga home practice op te bouwen

Een voordeel van een yoga home practice is dat je het altijd kan doen op een tijdstip dat jou het beste uitkomt. Daarnaast vind ik het fijn omdat ik hierin extra tijd kan nemen om bepaalde yoga houdingen te onderzoeken.

 

De meest gehoorde reden waarom toch veel yogi(ni)’s het moeilijk vinden om een home yoga practice op te bouwen is omdat het vraagt om meer discipline. In deze yoga blog deel ik daarom een aantal tips die jou kunnen helpen met het creëren van de gewoonte van een home yoga practice.

 

Tip 1: Kies een vast moment

Als je een vast moment kiest voor je yoga practice heb je minder wilskracht nodig en geef je prioriteit aan je yoga practice. Je creëert een gewoonte die voor jou werkt en hebt daardoor minder wilskracht nodig. Hierdoor ga je minder me jezelf in discussie of je wel of niet je practice gaat doen, wat voelt alsof je minder discipline nodig hebt. Ook kan je hierdoor je afspraken inplannen rondom je yoga practice in plaats van hiervoor de tijd te gebruiken die eventueel overblijft. Dit laatste gebeurd in de praktijk echter zelden, omdat we heel goed zijn alle beschikbare ruimte z.s.m. te (laten) gebruiken.

 

Tip 2: Start je dag met je yoga practice

Traditioneel wordt yoga ’s ochtends beoefend. Hierdoor heb je nog de hele dag profijt van jouw goede start van de dag. Bovendien heb je ’s ochtends de meeste wilskracht, welke in de loop van de dag afneemt. Door ’s ochtends je yoga beoefening te doen, zet je deze wilskracht in voor iets wat je de energie geeft voor jouw leven. En de kans is veel groter dat je daadwerkelijk op je yoga mat beland.

 

Tip 3: Zet je telefoon op vliegtuigstand

Een tijdje terug kreeg ik de tip om de avond van te voren m’n telefoon al op vliegtuigstand te zetten en deze er pas af te halen ma afloop van m’n yoga practice. En ik kan zeggen: het werkt geweldig! Mijn ervaring is dat ik op deze manier veel minder afleiding heb. Daarnaast stel ik m’n practice niet meer uit (want daar ben ik anders héél goed in). Heel fijn is ook dat m’n yoga practice nu veel meer het karakter van sadhana (spirituele beoefening) ondersteunt. En ten slotte helpt het me zelf m’n agenda in te delen (in plaats van me te laten leiden door de waan van de dag).

 

Tip 4: Maak gebruik van een online yogales platform

Hoewel ik het heerlijk vind m’n eigen tempo te bepalen en echt kan genieten van de stilte in m’n yoga practice, vraagt het ook om meer discipline. Wat mij daarom goed heeft geholpen om toch m’n practice te doen is om gebruik te maken van een online yogales platform. Inmiddels zijn er hiervoor al veel verschillende kwalitatieve (en toch erg betaalbare) aanbieders, zoals Omstars, YogaVibes, AloMoves en het Nederlandse The House of Yoga. Sommige bieden hierop niet alleen online yoga lessen aan, maak ook yogahouding tutorials en video’s aan m.b.t. de yoga sutra en andere yoga filosofie. Wat een mooie gelegenheid biedt om je yoga practice te verdiepen.

 

Tip 5: Blijf ook naar jouw fysieke yoga school gaan

Ook al is in yoga toewijding en oefening belangrijk, welke je ook in je yoga home practice creëert, is de teacher-student relatie heel waardevol in yoga. Jouw yoga leraar kan je correcties geven, waarmee je de kans op blessures verkleint en je sneller blinde vlekken in je yoga practice doorkrijgt. Ook heb je hier de gelegenheid om vragen te stellen. Jouw yoga leraar kan je dan tips geven die afgestemd zijn op jou persoonlijk (wat super waardevol is!). Als je vervolgens ook weer thuis aan de slag gaat met wat je hier hebt geleerd, haal je veel meer uit je home yoga practice. Bovendien is het je begeven in de ondersteunende yoga community van jouw yoga school een mooi meegenomen voordeel.

 

Tip 6: Buiten yoga doen is ook een optie

Heb je (vooral in de zomer) het idee dat je moet kiezen tussen naar buiten gaan of je yoga beoefening? Dan kan je dit dilemma oplossen door je yoga practice buiten te doen. Zeker in de zomer kan dit fijn zijn.  Dit kan ook deels. Zo doe ik zelf regelmatig m’n ademhalingsoefeningen en meditatie buiten, ook als ik m’n asana (yoga houdingen) practice wel binnen heb gedaan.

 

Enjoy your Habits© today with love and light!  

Aimée Kuntz

 

 

Foto

Aimée Kuntz in K-DEER Izzy Stripe Legging en Onzie Elevate Bra top in Black.

 

 

Niets meer missen van onze yoga blog?

Wil jij stap voor stap meer yoga lifestyle gewoontes implementeren? Om meer ontspannen te genieten van jouw ideale leven? Om te leven volgens jouw intentie? Het is ons doel om jou hiermee te helpen. 
SCHRIJF JE NU IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF en mis nooit meer één van onze yoga blogs.
Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »