Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.

Identiteit & perceptie vanuit een yoga vizier

Voor deze blog heb ik me laten inspireren door ‘Hum of Multitudes’ van Sandra van Nieuwland. Behalve dat Sandra zelf iets vertelt over dit nummer in een filmpje in deze blog, ga ik in deze yoga blog in op hoe een ander perspectief je ervaring verandert en hoe je neurologische patronen kan veranderen via yoga.

 

Identiteit & perceptie

Hoe we iets ervaren wordt beïnvloed door ons perspectief op de situatie. En dus of we ons goed voelen, of juist niet.

 

De wereld om je heen ziet er anders uit als je op een tafel staat, op je kop of als je door een roze bril kijkt. Ook zal een ander paar ogen (met andere overtuigingen en verwachtingen) hetzelfde ‘plaatje’ weer heel anders kunnen ervaren. Mijn katten zien bijvoorbeeld een pen als een speeltje. Dat betekent niet dat zij minder gelijk hebben dan ik; zij kunnen een pen immers gebruiken om mee te spelen. En als ik de pen uit elkaar zou halen, zou ik de onderdelen ook niet meer zien als een pen. Maar samengesteld heeft het bepaalde eigenschappen waardoor veel mensen het zien als een pen en katten als een speeltje. Geen van beide is dus de ultieme waarheid. Het hangt er maar net vanaf door welke bril je kijkt.

 

Terwijl als we naar de pen kijken vanuit de metafysica, dan hebben we het over iets dat gemaakt is uit kwantumsoep, een veld van mogelijkheden. Het is energie die zodanig is gefocust dat we het zien en kunnen gebruiken als een pen. Door andere eigenschappen er van te zien, zoals dat het kan rollen (waardoor een kat het leuk vindt om ermee te spelen), kan je het anders gaan bekijken. Als je iemand bent die houdt van schrijven, kan diezelfde pen een glimlach op je gezicht toveren. Terwijl bij iemand die vaak op de vingers is getikt tijdens het schrijven, misschien pennen wel associeert als een voorbode op narigheid en pijn. Of misschien klik je pennen wel heel vaak ‘aan en uit’ als je je onrustig voelt om rustiger te worden, terwijl een ander juist zenuwachtig zou worden door hetzelfde gedrag. Een ander kan een pen zien als een fysiek wapen, terwijl je het ook kan associëren als een middel waarmee we al schrijvend kunnen bijdragen aan wereldvrede.

 

Hetzelfde principe is van toepassing op alles wat we waarnemen. Allemaal beïnvloed door onze (gezamenlijke en persoonlijke) overtuigingen en verwachtingen, welke neurologische patronen vormen. Soms zelfs op cellulair niveau (en zelfs beïnvloed door onze voorouders). Waardoor wat we als een vaste realiteit ervaren, eigenlijk helemaal niet zo vast is…. Als je in staat bent je overtuigingen en verwachtingen snel te veranderen. De vastheid in onze ervaren realiteit is echter wel van nut om dingen intens te ervaren als echt en ons de mogelijkheid geeft om te (co-)creëren.

 

Ook onszelf bekijken we vanuit verschillende perspectieven: de verschillende rollen die we aannemen. Bijvoorbeeld in je baan, relatie, vriendschappen, familie, studie etc. Hierbij verwachten ook verschillende mensen, vanuit de rol die je tot hun hebt, verschillende dingen van je. Dus we werken met zowel een waargenomen realiteit en waargenomen identiteit Dat is ook waarom we weerstand kunnen ervaren als we ons gedrag veranderen als dat een verandering in deze rollen met zich meebrengt (ook al ben jij nog steeds jij).

 

Ook het concept ‘perspectief’ kan je natuurlijk vanuit verschillende perspectieven bekijken. YogaHabits ambassadeur Sandra van Nieuwland heeft een liedje geschreven dat te maken heeft met hoe we worden beïnvloed door de perspectieven van anderen en onszelf: Hum of Multitudes. En speciaal voor YogaHabits vertelt ze hier wat over in onderstaand filmpje.

 

Maar hoe verander je dan je realiteit?

Als hoe we dingen ervaren wordt beïnvloed door neurologische patronen op basis van overtuigingen en verwachtingen, kunnen we dus de realiteit om ons heen ook veranderen. Door die overtuigingen en verwachtingen te veranderen. Of door ons te richten op de neurologische patronen.

 

Bijvoorbeeld door jezelf te observeren. Als je jezelf observeert, geeft dit informatie over je gedachtes. Aangezien we niet deze gedachtes zijn, maar de denker, kunnen we deze gedachtes gaan veranderen. En daarmee onze realiteit. Een manier om dit te doen is door focus en ontspanning met elkaar af te wisselen. Hier zijn vele ‘reality creation’ theorieën en oefeningen over te vinden, maar n deze blog focus ik op hoe we hiermee werken in yoga.

 

In yogahoudingen wisselen we namelijk ook focus (in asana) en ontspanning (in savasana en natuurlijk door je ademhaling) af. Als je bijvoorbeeld werkt aan een balanshouding, focus je je aandacht. Om de yogahouding te leren, werk je aan het creëren van nieuw neurologische patronen. Zoals hoe je je voeten, benen, buikspieren etc. gebruikt. Waarschijnlijk heel anders dan je ze gebruikt als je achter een computer zit.

 

Bij iedere poging van de balanshouding gebruik je gedachtes die richting geven. En bij iedere poging krijg je nieuwe informatie, die nieuwe perspectieven kunnen laten zien. Hoe meer je naar binnen gaat in je practice, hoe gerichter je verschillende perspectieven kan toevoegen aan je bewustzijn. Bijvoorbeeld door gericht je aandacht te houden bij wat er in je voet gebeurt (of je heupgewricht, je kuit, hoe je ademhaling stroomt etc.). Dit doe je door te voelen. Waar voel je sensaties in je lichaam? Hoe veranderen deze sensaties als je iets verandert in je techniek?

 

Uit onderzoek is bovendien gebleken dat als de tijd tussen pogingen kort is (lees: als je eruit valt, het direct weer opnieuw probeert), het makkelijker is een nieuw neurologisch patroon te vormen. Vandaar dat we vaak zeggen dat het menselijk is om uit een yogahouding te vallen en dat het een yogi is die het weer opnieuw probeert.

 

Misschien heb je echter ook wel eens ervaren dat oneindige pogingen direct achter elkaar soms niet lijken te helpen. Dit is inderdaad het geval als je niet tegelijkertijd het andere aspect kan behouden: de ontspanning. Oftewel als je gefrustreerd raakt en vooral als je niet goed ademhaalt (of als je lichaam gewoon even fysieke rust nodig heeft). Een ‘makkelijke’ manier om aan meer ontspanning te werken in je yoga practice? Focus op je ademhaling. En door een langere savasana te nemen!

 

Enjoy your YogaHabits© today with love and light!

 

Namasté,

Aimée

 

 

Meer info over Sandra van Nieuwland & Hum of Multitudes

 

Niets meer missen van onze yoga blog?

Wil jij stap voor stap meer yoga lifestyle gewoontes implementeren? Om meer ontspannen te genieten van jouw ideale leven? Om te leven volgens jouw intentie? Het is ons doel om jou hiermee te helpen. 
SCHRIJF JE NU IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF en mis nooit meer één van onze yoga blogs.
Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »