• Lorem ipsum

Het mentale werk van een dagelijkse yoga practice

5 Jun 2022
door Aimée Kuntz

- Tips voor een dagelijkse yoga (home) practice deel 3 -

Wil jij graag een dagelijkse yoga practice opbouwen, maar is dit tot nu toe niet gelukt? Vaak zit er dan een andere gewoonte in de weg. Deze blog helpt je helderheid te creëren om jouw weg hierin te vinden.

In deze serie met tips voor een dagelijkse yoga practice zijn ook yoga blogs verschenen met praktische tips voor een yoga home practice & tips om beter af te stemmen op jouw eigen lichaam.

 

WAAROM je dagelijks yoga wil beoefenen belangrijk is

Hoe je het went of keert, je zal niet iedere dag geïnspireerd en gemotiveerd zijn. Ja, je kan inspiratie cultiveren. Al is het bijvoorbeeld door dagelijks een inspirerende yoga quote, yoga journal of yoga boek te gebruiken. En toch zal je dagen hebben waarin je je niet genoeg geïnspireerd en gemotiveerd voelt. Dat betekent niet dat het niet mogelijk is om toch dagelijks het werk te doen op jouw yoga mat. 

Hiervoor heb je iets nodig dat dieper gaat dan inspiratie en motivatie. Jouw WHY, jouw waarom. Een waarom dat zo duidelijk is dat je zelfs iedere keer de ‘waarom nu’ helder genoeg is om uitstellen te voorkomen.

Dus wat is de reden dat jij iedere dag yoga wil beoefenen? En wat is de reden daarvan? En de reden daarvan? Stel deze vraag net zolang achter elkaar totdat je het gevoel hebt jouw echte onderliggende reden te hebben gevonden. Een reden die sterker is dan alle redenen die in de weg zouden kunnen staan van jouw tijd op de yoga mat.

Het opschrijven van deze reden kan ook goed helpen. Het liefst ergens waar je het regelmatig weer tegenkomt. Bijvoorbeeld in jouw Dailygreatness yoga journal.

 

Beslissing

Als je iedere dag weer opnieuw de beslissing gaat maken of je wel of niet jouw practice gaat doen, is er iedere dag weer een uitweg om het toch maar niet te doen. Als uit jouw WAAROM blijkt dat je iedere dag yoga wil beoefenen, is er ook een beslissing nodig om dit echt te gaan doen. 

 

Voor mij is mijn yoga practice inmiddels iets wat gewoon gedaan moet worden. Zelfs als ik er geen zin in heb. Dit klinkt veel harder dan het is. Het maakt namelijk wel heel veel uit hoe je jouw yoga practice uitvoert. Dit kan ook met zachtheid naar jezelf toe. En omdat je het jezelf gunt hoe het je de rest van de dag laat voelen.

 

Zelf heb ik de beslissing genomen om mijn sadhana (pranayama, meditatie en meestal ook mantra) dagelijks te doen en minimaal vijf keer per week yogahoudingen te beoefenen. Met respect naar mijn lichaam om deze beslissing haalbaar te maken. We zijn immers geen robots (ook al hebben die trouwens ook onderhoud nodig en gaan ze meestal minder lang mee dan het menselijk lichaam).

 

Eén van mijn leraren omschreef het als het niet hebben van commitment issues. Kan jij de commitment aangaan, waarbij je dagelijks je best doet en respecteert wat jouw lichaam nodig heeft?

 

Blij om wat jouw lichaam vandaag kan doen

Geniet van wat jouw lichaam vandaag kan doen. Je weet niet wat jouw lichaam morgen of volgend jaar kan doen. 

Veel belangrijker dan dat deze onzekerheid een feit is, is dat als het je niet lukt om vandaag blij zijn te zijn met wat je lichaam vandaag kan, dat de kans klein is dan je ooit wel blij zal zijn met wat je lichaam dan kan doen. Ook als je capaciteit enorm is toegenomen. In ieder geval niet op basis van de capaciteit zelf.

Het vraagt om een mentale staat van tevredenheid. Een staat van verwondering. Alleen al het feit dat het zo moeilijk is om een robot al die dingen te laten doen die jij dagelijks ‘gewoon’ doet zonder er zelfs over na te denken, geeft aan hoe gecompliceerd het is wat jouw lichaam voor jou mogelijk maakt. Een best goede reden voor tevredenheid en verwondering, toch?

 

Soms helpt het al om jezelf er bewust van te maken dat wat er ook niet goed gaat in jouw lichaam, er enorm veel wel goed gaat. Ons autonomisch zenuwstelsel stuurt enorm veel processen voor ons aan, waar we ons vaak niet zo bewust van zijn omdat het automatisch gaat (zonder dat we hier mentaal mee bezig zijn). Wil je hier meer over lezen of een mooi animatiefilmpje zien die de intelligentie van onze cellen laat zien, klik dan HIER.

Het werken vanuit een staat van tevredenheid ondersteunt overigens juist jouw groei; een kalmere staat van jouw zenuwstelsel maakt het makkelijker om nieuwe patronen te creëren.

 

Gericht op het verleden, het heden of de toekomst?

Ook is het is verleidelijk om te denken dat het fijn zal voelen als je een bepaalde yogahouding op een bepaalde manier kan doen. Dat is in ieder geval een opmerking die ik heb gehad over mijn yoga practice…. En in mijn geval voelt het inderdaad ook goed, maar niet vanwege de diepte van de houding. Ik had en heb eenzelfde gevoel bij houdingen waar ik amper diepte heb. Namelijk door de houding af te stemmen op wat vandaag heilzaam is voor jouw lichaam gecombineerd met het genieten van je ademhaling. Het gevoel komt dus ook van binnenuit (jouw emotionele staat) en niet alleen van buitenaf (de yogahouding).

 

Op het moment dat je de noodzaak voelt een bepaalde houding op een bepaalde manier te kunnen doen is er sprake van een hechting (dus het tegenovergestelde van onthechting) aan een resultaat. In dat geval zijn jouw gedachten zich eigenlijk gericht op iets wat je nog niet kan doen (de toekomst) of op het gemis van het niet meer kunnen doen (het verleden). Zolang je daarop richt is het lastig om goed werkende nieuwe zaden te planten om je anders te voelen.

 

Om dezelfde reden kunnen visualisaties soms een verborgen manier zijn om juist het oude in stand te houden. Je kan voelen of dit het geval voor jou is door te observeren hoe je je voelt nadat je de visualisatie loslaat. Voelt het dan alsof je nog steeds iets mist of voel je je dan voldaan (alsof de visualisatie op zichzelf al voldoende gaf door bijvoorbeeld een gevoel van ontspanning, concentratie of een inzicht)? In het eerste geval is er nog steeds sprake van hechting aan een mentale pijn in het verleden (die eerst verwerkt moet worden!), terwijl je in het tweede geval kan richten op hoe je je voelt in het heden en een mentaal zaadje plant in het heden. En dit mentale zaadje te koppelen aan een pragmatische actie die binnen bereik ligt.

 

Hoop en tevredenheid

Stel bijvoorbeeld dat de zittende vooroverbuiging paschimottanasana moeilijk voelt voor jou. Misschien kan jij wel eenzelfde gevoel van ontspanning creëren door jouw onderrug fysiek te ondersteunen door je knieën zodanig te buigen dat je buik plat tegen je bovenbenen ligt. Zodat je meer aan de voorkant van jouw zitbotten kan komen te zitten, je heupen beter kunnen kantelen en je de strekking meer kan verdelen over de hele achterkant van jouw lichaam. Of misschien is het verlengen van je nek en het ontspannen van jouw kaak wel hetgeen dat het verschil maakt voor jou. Of misschien door vanuit dandasana eerst te werken aan het verlengen van je rug vanuit je heupen (waarbij je handen goed tegen de grond aan duwen), zodat je de kanteling van je heupen beter leert te maken met behoud van lengte in je rug.

Kan jij, zodra je jouw variant hebt gevonden, genieten van jouw ademhaling in deze variant?

 

Een beetje verwondering voor wat je lichaam al kan doen, kan jouw gevoel van welzijn direct vergroten. Zeker als je het combineert met bewustzijn (en misschien zelfs het genieten) van jouw ademhaling. 

 

Yoga zelf heeft bovendien niet echt doelen wat betreft yogahoudingen (op een comfortabele zit na voor meditatie). Dat betekent niet dat de yogahoudingen geen nut hebben. Dat hebben ze zeker. Zo kunnen ze enorm ondersteunen om meer welzijn & helderheid te creëren en met behulp van jouw ademhaling een positief effect op je zenuwstelsel hebben (dat weer een hoop systemen in het lichaam reguleert). Maar dat zit vooral in de beoefening met connectie en bewustzijn. Het kunnen van de yogahoudingen is geen doel op zich in het achtvoudige yogapad van Patanjali. Ze kunnen er echter wel aan bijdragen. Kan jij met tegelijkertijd hoop en tevredenheid jouw yogahoudingen beoefenen?

 

Consistentie door haalbaarheid

Het kan zijn dat sommige dingen om 20 jaar aan consistente oefening vragen. Lang genoeg dus dat het najagen van zo’n soort verandering waarschijnlijk frustrerend zal voelen. Wat nou als de yogahoudingen op zichzelf geen doel zijn, maar mogelijkheden om te werken aan discipline en menselijkheid, de gedachtestroom te verstillen en tegelijkertijd een (fysieke & mentale) therapeutische waarde bieden? En dat er duizenden yogahoudingen bestaan, zodat er voor alle mensen mogelijkheden hiervoor zijn? Op basis daarvan kies je waarschijnlijk een hele andere selectie aan yogahoudingen uit om aan te werken. Een serie die op dit moment ook veel haalbaarder is om consistent te beoefenen. Juist omdat het aansluit bij jouw huidige mogelijkheden en omstandigheden.

 

Variatie

Je yoga practice hoeft er niet iedere dag hetzelfde uit te zien en zal zeker niet altijd hetzelfde voelen. Variatie is zelfs zeer therapeutisch voor het lichaam. Behulpzamer is de vraag is of je jouw yoga asana sessie zo kan opstellen dat die sessie het makkelijker maakt om de volgende dag weer op de yogamat te staan (in plaats van moeilijker)?

 

Variatie kan je gebruiken om de mentale uitdaging om regelmatig yoga te beoefenen makkelijk te maken. Door wel te luisteren naar wat jouw bezwaren aangeven, zonder daar een excuus van te maken. Wat is voor jou een terugkerend thema?

Is dat bijvoorbeeld als je moe bent, spierpijn hebt, of een drukke dag gepland hebt? Of ligt het aan het tijdstip van je maaltijden of aan de neiging om eerst even op te bank te ploffen? 

 

Als je hebt vastgesteld wat voor jou de belangrijkste oorzaak is om af te wijken van jouw intentie om yoga te beoefenen, wat is dan hetgeen dat je hierbij zou kunnen helpen? Bijvoorbeeld alternatieve zachte yoga series/lessen die je kan doen als je erg moe bent. Of door je gebruikelijke yogales/serie met een andere intentie te beoefenen. 

Als het om spierpijn gaat kan een yoga practice waarin je meer tijd aan de opwarming besteed helpen. Gecombineerd met alert te zijn op je verwachtingen: kan je loslaten hoe diep je in een houding moet gaan om het een goede practice te laten zijn en kan je je richten op wat goed voelt in je lichaam?   

Als je een drukke dag gepland hebt staan, kan je waarschijnlijk wel ergens 10 minuutjes vrijmaken om de consistentie er in te houden (bijvoorbeeld door 10 minuten social media te schrappen). Of misschien helpt het wel om je yoga practice al in je agenda te zetten voordat je afspraken inplant zodat je bij voorbaat ruimte houdt voor de o zo benodigde self-care.

Als jouw andere zorgtaken het moeilijk maken om tijd voor jezelf te nemen, kan je dan hulp vragen aan iemand om toch wat tijd vrij te maken voor jezelf, zodat je er daarna des te beter weer voor hen kan zijn? Of als de ander er voor open staat, kan je misschien wel samenyoga doen.

 

Het ritme van het lichaam gebruiken en gewoontes creëren

Verder helpt het mij om pas te ontbijten nadat ik mijn yoga practice heb gedaan. Dit is niet alleen aan te raden voor de beoefening van de asana zelf (zodat het niet in de weg zit en je de energie naar de asana beoefening kan gaan in plaats van naar de spijsvertering). Het helpt me om te beginnen voor ik zelfs maar honger krijg en daarmee uitstel voorkom.

 

In de tijd dat ik nog een corporate baan had, was de bank mijn grootste uitdaging. Ik kwam erachter dat het me hielp om te voorkomen dat ik de bank zelfs maar zou zien. Mijn truc in die tijd was om mijn yoga spullen mee te nemen naar mijn werk en meteen door te gaan naar de yogaschool.

 

Op dit moment is mijn grootste uitdaging om als ik nog een tweede yoga practice op een dag wil doen om daadwerkelijk te beginnen. Vooral als mijn vriend ook wil meedoen omdat ik het dan ook nog eens het tijdstip moet afstemmen. Wat mij helpt is er dan een vast tijdstip voor af te spreken. Eigenlijk net alsof je er de deur voor uit zou moeten.

 

Dit zijn slecht wat voorbeelden ter inspiratie. Het gaat er echter juist om te vinden wat voor jou werkt. Ik nodig je uit om stil te staan bij jouw patronen en wat jou hierbij zou kunnen helpen. Bijvoorbeeld door er een schrijfboekje bij te pakken en er net zolang over te schrijven tot het helder wordt wat voor jou zou kunnen werken. Het doorgronden van je eigen patronen vraagt vaak wat tijd en aandacht, welke je echter weer dubbel en dwars terug krijgt omdat het daarna veel makkelijker is net zo vaak de yoga mat op te stappen als je eigenlijk zou willen.

 

Techniek & inzet

Als je een plateau lijkt te bereiken of als je lichaam dingen niet meer kan die voorheen gemakkelijk waren (bijvoorbeeld door een blessure), kan het lastiger zijn gemotiveerd te blijven om dagelijks te blijven oefenen. Je zou het echter ook kunnen zien als een uitnodiging om je te verdiepen in andere technieken. 

 

Er is nooit maar één techniek die voor alle mensen in alle situaties het beste werkt. Nieuwsgierigheid naar de effecten van verschillende technieken vergroot je bewustzijn over jouw opties om een yogahouding te benaderen. En een practice die beter op jou is afgestemd is makkelijker vol te houden. Daarnaast kan het ook gewoon heel leuk zijn om workshops of trainingen te volgen of een interessant yoga boek te lezen. 

 

Connectie

Uiteindelijk gaat het echter niet op de yogahoudingen zelf. En net als dat naast de yogamat we nooit altijd overal beter in zijn dan iedereen op deze aardbol, is dat ook van toepassing op de yogamat. En gelukkig hoeven we ook helemaal niet overal de beste in te zijn. Sterker nog, we hoeven zelfs nergens het beste in te zijn. En iedere keer dat een yogahouding te moeilijk lijkt, krijgen we de kans onze menselijkheid en nederigheid te voelen. Om met de ups en downs van het leven te leren omgaan op een gezonde manier. Met bewustzijn en in verbondenheid.

 

Maak het leuker

Ook al is het therapeutisch gezien vaak niet nodig om aan hele uitdagende houdingen te werken, kan het wel leuk zijn. Je hoeft bijvoorbeeld geen handstand te kunnen om omgekeerde houdingen in je asana beoefening te integreren. Aangezien houdingen als Prasarita Padottanasana (staande hoek houding), Sarsangasana (konijn houding) en Adho Mukha Svanasana (neerwaartse hond) ook omgekeerde houdingen zijn. Maar als het binnen je mogelijkheden ligt, kan het wel leuk zijn om eraan te werken.

Of misschien haal jij wel juist meer plezier uit je yoga beoefening door de bewegingen vloeiender te maken. Of misschien knap je juist enorm op van de toevoeging van een aantal restorative of yin houdingen. Hoe leuker je jouw yoga practice maakt, hoe makkelijker het wordt om steeds weer de yoga mat op te zoeken.

 

Behoefte aan meer tips om een dagelijkse yoga practice op te bouwen? Check dan ook deze yoga blogs:

 

Heb je behoefte aan meer hulp bij het opbouwen van een yoga home practice via privé yoga lessen van mij en woon je in Haarlem, Bloemendaal of Santpoort? Neem dan contact met me op via e-mailom de mogelijkheden te bespreken.

 

Outfit & Yoga Mat

Op de foto draag ik de K-Deer Sunset legging en de K-Deer Criss Cross bra in Black. De yoga mat is mijn favoriete Moonchild yoga mat voor een super grip (welke mij ook geweldig helpt om mijn spieren goed te activeren in mijn asana practice).

 

Niets meer missen van onze yoga blog?

Wil jij stap voor stap meer yoga lifestyle gewoontes implementeren? Om meer ontspannen te genieten van jouw ideale leven? Om te leven volgens jouw intentie? Het is ons doel om jou hiermee te helpen. 

SCHRIJF JE NU IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEFen mis nooit meer één van onze yoga blogs (en ontvang een gratis e-boek vol yoga lifestyle tips voor meer energie en korting op jouw eerste bestelling in de webshop).

Reacties
Harunowellness
20 Jun 2022
First, I appreciate your blog; I have read your article carefully,
Your content is very valuable to me.
I hope people like this blog too. I hope you will gain more experience with your knowledge; That’s why people get more information.
<a href="https://harunowellness.com/">Haruno Wellness</a>
Laat een reactie achter
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »