Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
14 Dec 2018 - Aimée Kuntz

Vormen jouw gedachtes een patroon?

Een yoga verhaal over gedachtes

Het grappige is dat hoe beter ik kan ontspannen, hoe meer ik merk hoe veel spanning we kunnen ervaren. Meestal noemen we deze 'spanning' stress. Maar stress beschrijft niet precies wat je voelt. Voel je je dan overweldigd, bezorgd, gefrustreerd, enzovoort? Maar om zo specifiek te zijn, moet je verbinding maken met je lichaam. Met je gevoelens. Met je emotionele lichaam. En ons hoofd kan dat eng vinden... alsof het helemaal verkeerd zou gaan als je echt zou voelen wat er gaande is. Dus meestal houden we ervan om in onze gedachten te blijven. Dat lijkt dan veiliger en/of gemakkelijker.

 

Hoe je hoofd je voor de gek houdt

Maar onze geest is iets aparts. Ja, we hebben het zeker nodig en we zullen waarschijnlijk niet graag 'ons verstand verliezen'. Maar ik denk ook dat we onze hersens vaak overschatten. Alsof wat daaruit komt de enige waarheid is. Dat is eigenlijk ook best grappig, want als je naar wat je geest als de waarheid ervaart kijkt vanuit een ander perspectief, is deze waarheid meestal niet in beton gegoten.

 

Waar onze brein heel goed in is, is onze herinneringen naar boven te halen -ons perspectief op het verleden- en op basis hiervan de toekomst proberen te voorspellen. Maar door te blijven denken aan die niet-zo-leuke momenten, is het bijna alsof het nog steeds gebeurt. Of het andere waar ik persoonlijk erg goed in was (en vele andere met mij heb ik gehoord): zorgen maken over wat er wellicht zou kunnen gebeuren.... weer iets waardoor je je niet zo goed voelt, terwijl hetgeen waar je aan denkt nog steeds fictie is op dat moment.

 

Hoewel het waardevol is om van onze ervaringen te leren, zien we vaak over het hoofd dat we het heden niet meer waarnemen, maar in feite in het verleden of de toekomst leven (in ons hoofd). Dus herleven we onze herinneringen de hele tijd. En door dezelfde gedachten te behouden, herscheppen we daarmee ook dezelfde toekomst -waar je aandacht aan geeft groeit-, wat onze geest nog eens bevestigd dat het terecht was om het verleden naar de toekomst te projecteren. Oftewel een goed recept om hetzelfde te blijven en meer van hetzelfde te creëren.

 

 

De rust van een leeg hoofd

Aan de andere kant, wie wil zich nou niet echt (en vaker) goed voelen? Daarbij heb ik het niet over het niet meer voelen van onze pijnen, maar over het echt voelen van liefde, vreugde, dankbaarheid, etc. En die gevoelens vinden plaats in het nu. Ook worden die gevoelens niet onderbroken door gedachten die het verleden reproduceren.

 

Als we yogahoudingen beoefenen, verleggen we onze focus van onze geest naar ons fysieke en emotionele lichaam. Alsof je naar binnen gaat in je fysieke lichaam; om te voelen hoe de verschillende lichaamsdelen samenwerken. Als er hierbij emoties opkomen, kun je ook je aandacht naar binnen richten op die energie in beweging.

 

Je kunt afstemmen op/naar binnen gaan in je lichaam door je te richten op wat je voelt. In plaats van te denken hoe het werkt, ervaar je het. Op dat moment is er niet veel ruimte over voor gedachtes. In plaats daarvan sta je in het nu en creëer je nieuwe neurologische patronen en daardoor nieuwe verhalen (in plaats van het verleden te reproduceren).

 

Een andere manier die me enorm helpt om me meer ontspannen te voelen, is het beoefenen van de wisselende neusgat ademhaling (alternate nostril breathing / nadhi shodhana). Het kalmeert je sympathisch zenuwstelsel. Omdat het niet moeilijk is om te doen, is het ook een gemakkelijke manier om je ademhaling te observeren. Met de tijd zal dit ook je ademhaling gedurende de rest van je dag verbeteren, waardoor je je beter in staat zal voelen om het nu te ontvangen, wat ook weer kan helpen om niet steeds terug te vallen op je herinneringen om het verleden te reproduceren.

 

Natuurlijk neem je (een deel van) die rust vanuit je yoga beoefening met je mee gedurende de rest van de dag (naast de mat). Maar misschien bent je toe aan een volgende stap? Ben je bijvoorbeeld comfortabel met het observeren van je gedachten? En heb je hier weleens mee ‘gespeeld’. Als je bijvoorbeeld een specifieke gedachte observeert, welke je herkent als een gedachte die je al vaak hebt gehad, kun je eerst beginnen met het onderzoeken door welke emotie het wordt getriggerd en wat je nodig hebt om het los te laten.

 

Maar als de gedachte steeds weer terugkomt omdat het deel uitmaakt van een hardnekkig neurologisch patroon, kan soms een aanvullende actie helpen. Namelijk om expres dan aan iets anders te gaan denken. Dit gaat uit van het principe dat zenuwcellen die niet langer samen afvuren, niet langer zullen bedraden: het doorbreken van een neurologisch patroon. Er worden namelijk continue nieuwe neurologische patronen aangemaakt. En de patronen die niet meer gebruikt worden, worden los gelaten (Overstijg jezelf, Dr. Joe Dispenza). Voor de duidelijkheid, doe dit alsjeblieft niet om ongemakkelijke gevoelens te negeren of onderdrukken, maar gebruik het als een hulpmiddel om een neurologisch patroon dat je niet dient te doorbreken.

 

 

Meditatie om je terugkerende (gewoonlijke) gedachtes te veranderen

Ben je benieuwd naar een goede yoga-tool om je gedachten te observeren die een gewoonte hebben gevormd? Dat is zitten in stilte (ook wel bekend als meditatie). Wat mijzelf helpt om dergelijke hardnekkig terugkerende gedachten te veranderen, is het gebruiken van de volgende stappen in mijn meditatie:

 

1. Een bodyscan met behulp van de chakra's. Dit helpt om van de analytische bèta-status in je brein naar de sensorische alfa-staat te gaan, wat helpt om het onderbewustzijn te veranderen.

Klik HIER om meer te lezen over deze chakra-meditatie.

 

2. In principe is de rest van mijn meditatie gericht op het genieten van mijn ademhaling.

Lees HIER meer over deze techniek.

 

3. Echter hebben gedachten en emoties regelmatig de neiging om op te komen terwijl je in stilte zit. Daarom kunnen deze stappen helpen:

a) Het observeren van deze gedachten en emoties, inclusief het voelen van de daarmee verbonden sensaties. Het is een proces van herkennen en bekennen (voordat je het los kan laten).

Lees HIER meer over de functie van het niet onderdrukken van emoties en gedachten.

b) Als je liever niet dezelfde soort 'problemen' blijft herbeleven, kan ik aanraden een methode te gebruiken om te verklaren, vergeven en overgeven, zoals bijvoorbeeld de Ho'oponopono-methode.

Lees HIER meer over deze methode van vergeving en genezing van Hawaï

 

4. Maar meestal hebben mijn herhalende gedachten de neiging een beetje (ahum) koppig te zijn. In dat geval is er een neurologisch patroon dat nog niet is veranderd. Dan werk ik aan het maken van nieuwe neurologische patronen die aangenamer zijn via deze mini-stappen (die nog net niet tegelijkertijd plaatsvinden):

a) Observeer de gedachten die blijven terugkeren. Herinner jouw inzichten over het onderwerp die je in de vorige stap al hebt opgedaan.

b) Verwijs je gedachten (mentaal of hardop) door iets te zeggen als "verander" of "shift". De reden waarom dit kan werken, is dat zenuwcellen die niet langer samen afvuren, niet langer zullen bedraden. Met andere woorden, je geeft geen voeding meer aan het neurologische patroon, waardoor het kan oplossen.

c) Focus op hoe je zou willen voelen. Hoe zou de Jij (als in je hogere zelf) denken, handelen en uitdrukken vanuit vriendelijkheid, vreugde, dankbaarheid en liefde? Geniet van dit gevoel. Je kunt van je ademhaling genieten om dit proces te ondersteunen. Door het te voelen (en het te geloven), kun je een nieuw neurologisch patroon creëren.

 

Herhaal zo vaak als nodig. Zoals elke professional in welk onderwerp dan ook, moeten we oefenen om resultaat te behalen.

 

Ook wil ik je uitnodigen om je gedachtes te observeren gedurende de rest van de dag. Want yoga stopt niet aan het einde van je yoga matje.

 

Wil je meer weten over hoe het brein werkt en hoe dezelfde gedachten meer van hetzelfde reproduceren in je leven? Dan kan ik het boek "Overstijg jezelf" geschreven door Dr. Joe Dispenza aanbevelen.

 

Laten we nu een paar prachtige nieuwe verhalen creëren in ons leven!

 

Enjoy your YogaHabits© today with love and light!

 

Namasté,

Aimée Kuntz

 

Niets meer missen van onze yoga blog?

Wil jij stap voor stap meer yoga lifestyle gewoontes implementeren? Om meer ontspannen te genieten van jouw ideale leven? Om te leven volgens jouw intentie? Het is mijn doel om jou hiermee te helpen. 
SCHRIJF JE NU IN VOOR DE NIEUWSBRIEF en mis nooit meer één van de YogaHabits yoga blogs.
Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »